آیا ایجاد حفره در حین ارتودنسی امکان پذیر است؟ بررسی سلامت دهان در طول درمان ارتودنسی
نوشته شده توسط : نت نیوز


علاوه بر لبخند زیبا، برای حفظ سلامت دهان و دندان، افراد زیادی هر ساله به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه می کنند تا دندان ها و فک های نامرتب را درمان و اصلاح کنند. آیا به انجام این کار فکر می کنید یا درمان را شروع کرده اید؟ با این حال، این درمان خاص و ویژه مشکلاتی را برای شما به همراه خواهد داشت. یکی از این مشکلات پوسیدگی دندان است. آیا در طول درمان ارتودنسی دچار پوسیدگی دندان شده اید؟ راه های درمان این بیماری چیست؟ چگونه سلامت دندان های خود را در طول درمان حفظ کنیم و چه روش هایی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در درمان ارتودنسی وجود دارد؟ منتظر این مقاله باشید.



آیا دندان ها در طی عمل های دندانپزشکی پوسیده می شوند؟

قبل از هر چیز باید بدانید که چیزی که برای شما خطرناک و آزاردهنده است، بریس های ارتودنسی نیست، بلکه وضعیت نامرتب دندان ها و فک ها است که برای مدت طولانی عوارض زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت. برای درک پاسخ این سوال، باید هدف ارتودنسی را درک کنید. هدف از این درمان بازگرداندن دندان ها و فک به موقعیت صحیح است. درست است که وجود این براکت ها بهداشت دهان و دندان را دشوارتر می کند، اما باید بدانید که نتایج درمان ارزشش را دارد و باید در طول درمان مراقب باشید تا به دندان هایتان آسیب نرسد.

توجه داشته باشید که اگر درمان را به دست بهترین متخصص ارتودنسی بسپارید و به توصیه های آنها عمل کنید، احتمال بروز عوارض در حین عمل ارتودنسی بسیار کاهش می یابد.

 

بررسی راهکارهای پیشگیری از پوسیدگی در حین ارتودنسی

پس از برداشتن الاینرها، می توانید تصویری را مشاهده کنید که لبخند زیبایی ایجاد می کند، اما اگر مراقبت های لازم را رعایت نکنید، ممکن است حفره ایجاد شود.

برای جلوگیری از مشکلات سلامت دندان ها و لثه ها در طول درمان، بهتر است قوانین زیر را رعایت کنید:

پوسیدگی - روش صحیح استفاده از مسواک

سعی کنید روش صحیح مسواک زدن در طول درمان را از متخصص ارتودنسی خود بیاموزید و حداقل دو بار در روز دندان های خود را مسواک بزنید. همچنین استفاده از برس های بین دندانی را حتی با بریس های ارتودنسی نیز فراموش نکنید.

پوسیدگی در ارتودنسی

این مسواک می تواند در از بین بردن باقی مانده غذا و پلاک بسیار مفید باشد.

پوسیدگی دندان - از نخ دندان استفاده کنید

مرطوب کردن به اندازه مسواک زدن مهم است و باید با آن انجام شود. توجه داشته باشید که مسواک نمی تواند تمام پلاک های دندانی را از بین ببرد و برای از بین بردن برخی از آنها باید از نخ دندان استفاده کنید.

روش صحیح نخ دندان کشیدن با براکت های ارتودنسی را بیاموزید و آن را به طور صحیح و روزانه انجام دهید.

پوسیدگی دندان - استفاده از دهان

دهانشویه همچنین تاثیر قابل توجهی بر سلامت دهان و دندان دارد و با از بین بردن بسیاری از باکتری های مضر دهان از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند. به یاد داشته باشید که دهانشویه هگزاکساید در این دوران برای شما مناسب نیست.

توصیه می کنیم برای یافتن درمان ارتودنسی مناسب برای دهان خود با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید.

 

پوسیدگی دندان - از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید

هنگامی که بریس های ارتودنسی روی دندان های شما قرار می گیرند، لازم است رژیم غذایی خود را محدود کرده و از مصرف برخی مواد غذایی اجتناب کنید. غذاها و شیرینی های بسیار چسبنده به دلیل اینکه به دندان می چسبند، بیشتر در نواحی لثه و پشت قرار می گیرند و برداشتن آنها را دشوار می کند. مصرف این قندها باعث می شود باکتری های موجود در دهان اسید تولید کنند و شرایط بهتری برای پوسیدگی دندان ایجاد کنند. یکی از توصیه های اصلی متخصص ارتودنسی این است که در طول درمان از غذاهای شیرین و چسبناک استفاده نکنید یا تا حد امکان آنها را کاهش دهید.



پوسیدگی دندان - مصرف نوشیدنی های شیرین و اسیدی را کاهش دهید

میزان بالای قند یا اسید در برخی نوشیدنی ها مانند نوشابه ها، نوشابه های انرژی زا، نوشیدنی های ورزشی و قهوه های شیرین می تواند رشد باکتری ها و پلاک های دندانی را تسهیل کند. هنگامی که دندان مصنوعی در دهان دارید، بهتر است این نوشیدنی ها را از طریق نی مصرف کنید تا تماس کمتری با دندان های شما داشته باشند. همچنین توجه داشته باشید که از نوشیدن آن پس از مسواک زدن و قبل از رفتن به رختخواب خودداری کنید. توجه داشته باشید که ماندگاری طولانی مدت مواد قندی روی دندان ها، با بریس یا بدون بریس، می تواند تاثیر بسیار منفی روی شما بگذارد.



پوسیدگی دندان با وجود مسواک زدن در حین ارتودنسی؟

برای درک پاسخ این سوال باید بدانید که روش قلم مو بسیار مهم است. اگر به آن توجه نکنید و فقط سریع و در زمان نامناسب دندان های خود را مسواک بزنید، می توانید بگویید که اثر مستقیم مسواک را نمی بینید. علاوه بر این، مسواک زدن به تنهایی نمی تواند تمام پلاک های دهان را از بین ببرد زیرا به تمام قسمت های دهان به طور کامل نمی رسد. به همین دلیل رعایت بهداشت دهان و دندان با مسواک، نخ دندان و دهانشویه بسیار مهم است که همه اینها در کنار هم می توانند نقش موثری در پیشگیری از پوسیدگی دندان داشته باشند.


در صورت پوسیدگی در طول درمان چه باید کرد؟

در حالی که پوسیدگی دندان در طول درمان ارتودنسی یک مشکل جدی در نظر گرفته می شود، اما به معنای پایان دنیا نیست. دندانپزشک بسته به اندازه و محل پوسیدگی درمان لازم را انجام می دهد. گاهی اوقات بیمار با وجود رعایت تمام نکات مهم مربوط به سلامت دهان و دندان دچار پوسیدگی دندان به خصوص حساسیت دندان می شود. اگر دندانپزشک پوسیدگی را تایید کند، بدون درمان ارتودنسی قابل درمان است. هرچه زودتر دندان درمان شود، مشکلات کمتری ایجاد می شود.

اگر پوسیدگی زیادی دارید یا یک دندان اطراف براکت آسیب دیده است، دندانپزشک باید سیم و براکت را جدا کرده و پوسیدگی را درمان کند. سپس دندانپزشک سیم ها و براکت ها را نصب می کند، اگرچه این روش ها تا حدودی ناراحت کننده هستند، اما روند درمان را طولانی نمی کنند. در صورت پوسیدگی، ارتودنتیست براکت را برمی دارد و در جلسه بعدی دندان آسیب دیده را آب بندی می کند و سیم و براکت ها را به حالت اولیه برمی گرداند. در برخی موارد، دندانپزشک ترجیح می دهد برای پوسیدگی ظاهر شده هیچ اقدام خاصی انجام ندهد، به خصوص اگر دو هفته بعد از دوره درمان ارتودنسی تمام شود. پس از برداشتن ارتودنسی دائمی، دندانپزشک پوسیدگی دندان را ترمیم می کند. از غذاهای چسبناک مانند کارامل، نوشیدنی ها و غذاهای شیرین پرهیز کنید زیرا احتمال پوسیدگی دندان را افزایش می دهند.

 

پوسیدگی دندان در حین ارتودنسی چگونه درمان می شود؟

اگر در حین ارتودنسی پوسیدگی دندان ایجاد شود، می توان برای درمان آن اقداماتی انجام داد، اما به دلیل وجود قفل های ارتودنسی، وضعیت کمی پیچیده تر می شود. یک متخصص ممکن است نیاز به برداشتن بخش کوچکی از نگهدارنده داشته باشد. متخصص ارتودنسی معمولا خود را درمان می کند تا درمان دندان های پوسیده مشکلی برای قفل های دندانی ایجاد نکند. در صورت لزوم بیمار را به دندانپزشک مناسب ارجاع دهید. پرکردن دندان و کانال ریشه روش های درمانی هستند که می توانند این مشکل را حل کنند.


بررسی اقدامات مهم متخصصین ارتودنسی قبل از درمان

به طور کلی، اینها اولین روش های درمانی هستند:

ترمیم پوسیدگی دندان

به طور کلی اکثر افرادی که به دندانپزشک مراجعه می کنند، دندان های پوسیده دارند، زیرا دندان های کج و نامرتب عامل اصلی پوسیدگی دندان هستند. دندان پوسیده در نهایت عفونی می شود و می تواند دندان را به طور کامل از بین ببرد.

درمان دندان درد

همه بیماری های لثه با تورم و التهاب خود می توانند روش های ارتودنسی را دشوار کنند. اگر به هر دلیلی دچار این عارضه هستید می توانید به پریودنتیست مراجعه کنید.

انگشتر نی

پلاک دندان بسیار خطرناک است و می تواند منجر به پوسیدگی دندان شود با این حال، پیشرفت آنها به پوسیدگی محدود نمی شود و می تواند عوارض زیادی ایجاد کند هنگامی که براکت ها روی دندان ها قرار می گیرند، شرایط برای عملکرد پلاک های دندانی مساعدتر می شود، بنابراین اندازه گیری ها همیشه قبل از شروع درمان انجام می شود.

کشیدن دندان

روکش دندان شرایط حرکت پوست و دندان را تسهیل می کند. معمولاً اگر دندان عقل پنهان یا دندان عفونی در دهان وجود داشته باشد، پزشک آن را خارج می کند.


حرف پایانی

در این مقاله با پوسیدگی دندان در ارتودنسی آشنا شدید. از روش های پیشگیری و درمان هم مطلع بودید. اگر سوال یا نظری دارید در نظرات مطرح کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ دهیم.

 

متن کامل مقاله را بخوانید: https://realtimedentist.com/1401/12/متخصص-ارتودنسی-دندان-در-تهران/





:: بازدید از این مطلب : 1824
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 خرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: